ja ik snap eigenlijk niet, na de uitleg te hebben gelezen, hoe ik kan weten wie welke opnie heef, dus hoe ik mij een mening moet vormen en welke opinieleider ik moet kiezen.
Ik heb op de link geklikt, maar het zal wel aan mij liggen, ik zie niet welke mening alle partijen over elk onderwerp hebben.
groetjes margot
Wij hebben op dit moment nog niet de mankracht (of vrouwkracht) om alle standpunten van alle partijen objectief naast elkaar weer te kunnen geven.
We werken eraan (zie ook de Wikipolitiek) en zijn bezig om een stemwijzer te maken voor ieder onderwerp.
Op dit moment moet je dus nog je informatie van de websites van alle politieke partijen halen en uit de pers.
oke dankjewel, ik vind het nu erg moeilijk om opinieleiders te kiezen namelijk. Zo bezig ben ik nu ook weer niet met de politiek.
Hoe denkt elke partij precies over elk onderwerp?
Ik wacht de kieswijzer af
Miss. kun je toch, aan de hand van een voorbeeld iets meer uitleg geven op de site hoe het nu precies allemaal in zijn werk gaat.
Stel: ik ben een kiezer en...
Ik ben tegen troepen sturen naar Irak/Afghanistan
Voor legalisering van softdrugs
Voor strenger TBS beleid voor pedofielen en verkrachters
Voor gratis onderwijs tot je 21e
Voor invoering van een sociale dienstplicht
Meer geld voor de zorg
En ik stem op de CDDP. Hoe kan ik er dan op rekenen dat de CDDP mijn stem zal laten horen in Den Haag?
Ik ben tegen troepen sturen naar Irak/Afghanistan
- Dit valt onder Defensie, lijkt me dat je het beleid van de SP steunt.
Voor legalisering van softdrugs
- Dit valt onder Justitie, Ik denk dat de PvdA, SP en GL dit steunen. (kijk eens op de wikipolitiek om hun standpunten te lezen).
Voor strenger TBS beleid voor pedofielen en verkrachters
- Dit lijkt me een VVD standpunt voor Straf- en strafprocesrecht (subissue van Justitie).
Voor gratis onderwijs tot je 21e
- Dit lijkt me een D66 standpunt voor Onderwijs.
Je zal er iets meer in moeten verdiepen, de stemwijzer "ikstemwijs" helpt je bij het maken van een keuze. Daar zullen meer vragen in worden toegevoegd om je keuze beter te kunnen maken.
Je legt in je stemprofiel je voorkeuren vast.
Als er dan gestemd wordt in de Tweede Kamer dan weet de CDDP jouw voorkeur.
Uitzending naar Afganistan?
Dat valt onder defensie.
SP is tegen, VVD is voor, ....
Jij hebt voor defensie de SP gekozen, dus jij bent tegen.
Je krijgt nog een e-mail met de informatie hoe er voor je zal worden gestemd (tegen). Dan kan je, je profiel aanpassen (toch maar de VVD voor defensie?).
We tellen de voors en tegens bij elkaar op.
Indien 60% van de leden voor is, dan stemt ook 60% van de kamerleden voor.
4 Jaar stemmen. Dat wordt wel even wennen voor de kiezers

Het vraagt idd een omslag in het denken van de mensen, maar het komt wel tegemoet in de wens om vaker je stem te laten horen. Persoonlijk denk ik dus dat men er snel aan gewend is.
Het is ook zo dat mensen niet 4 jaar lang hoeven te stemmen, ze mogen stemmen. Ze kunnen er ook voor kiezen om eenmalig een kiesprofiel vast te leggen en het daarbij te laten omdat ze vertrouwen hebben in de partij van hun keuze. Maar mocht het politieke klimaat veranderen, dan kunnen ze het à la minute aanpassen.