StemDirect Forum

Volledige versie: Speedboot democratie
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Een van de krachtige punten in onze huidgie democratie vind ik dat het een stoomschip is dat gelijdelijk een richting op gaat. beslissingen worden getoets en wetten komen langzaam tot stand.

zijn jullie niet bang dat je met dit soort democratie een speedboot democratie krijgt die gelijd wordt door sentiment?

denk er bijvoorbeeld aan wat er gebeurd als er in de kamer gestemt moet worden over de uitzetting van een asielzoeker als:
- de dag ervoor een brand plaatsvind in een asielzoekercentrum

waarschijnlijk mag de asielzoeker dan blijven van de cddp leden

- de dag ervoor een asielzoeker een politicus aanvalt

waarschijnlijk moet de asielzoeker dan weg van de cddp leden

hoe borgen jullie dit soort sentiment stemmen, of zorgen jullie ervoor dat dit niet gebeurt?
Stemmingen gaan niet over individuele gevallen, maar over wetten en moties die eerst in commissies worden behandeld. Ingewikkelde stukken waar de kamerleden afgewogen beslissingen over nemen.

De CDDP blijft de bestaande politieke partijen gebruiken. Stel dat jij voor asielbeleid de PvdA volgt.

We kijken op basis van de standpunten van de PvdA hoe ze waarschijnlijk zullen gaan stemmen.
Wij publiceren dit op de website en doen dat ook voor alle andere partijen. Wij weten dan hoe de leden willen stemmen voor/tegen. De CDDP kamerleden stemmen volgens de zelfde verhouding voor en tegen.

Ook voor wetsvoorstellen zullen de andere politieke partijen worden beïnvloed door de actuele ontwikkelingen. Zij zullen dan hun standpunten gaan wijzigen. Zolang jij nog steeds achter de standpunten van je gekozen partij staat, verandert jouw stemvoorkeur automatisch mee. Maar zodra een politieke partij standpunten ontwikkelt waar jij je niet meer in kan vinden, dan kan jij jouw stemprofiel aanpassen.
maar dat is precies waar ik bang voor ben. ok het gaat dan misschien niet om inidvideule gevalle maar ik blijf er bij dat er sentiment gestemt gaat worden

mensen kunnen dus al naar gelang hun belang ter plekke hun stem wijzigen dus in een teoreties geval dat er 20 zetels zijn kunnen alle leden ineens het standpunt van de centrumdemocraten (als die er nog zouden zijn) aannemen, twerijl je op je klompen kan aanvoelen dat ze heir morgen spijt van hebben

daarnaast is het zo dat mensen van natuure lui zijn en dit stemprofiel na zo'n emotionele gebeurtenis niet meer aapassen met alle gevolgen van dien denk aan de moord op pim fortuin

ik denk dat jullie de betrokkenhied van mensen overschatten, maar dat er bij sentimentele maatschappelijk gebeurtenissen ineens van alles gewijzigd kan worden dat dan ongewijzigd blijt staan. lijkt mij vrij heftig
We geven mensen via e-mail feedback over hoe er namens hun gestemd zal worden bij belangrijke stemmingen.

Mensen moeten lid worden en 1 euro per maand betalen. Dit vraagt dus wel enige betrokkenheid.
Peter schreef:maar dat is precies waar ik bang voor ben. ok het gaat dan misschien niet om inidvideule gevalle maar ik blijf er bij dat er sentiment gestemt gaat worden

mensen kunnen dus al naar gelang hun belang ter plekke hun stem wijzigen dus in een teoreties geval dat er 20 zetels zijn kunnen alle leden ineens het standpunt van de centrumdemocraten (als die er nog zouden zijn) aannemen, twerijl je op je klompen kan aanvoelen dat ze heir morgen spijt van hebben

daarnaast is het zo dat mensen van natuure lui zijn en dit stemprofiel na zo'n emotionele gebeurtenis niet meer aapassen met alle gevolgen van dien denk aan de moord op pim fortuin

ik denk dat jullie de betrokkenhied van mensen overschatten, maar dat er bij sentimentele maatschappelijk gebeurtenissen ineens van alles gewijzigd kan worden dat dan ongewijzigd blijt staan. lijkt mij vrij heftig

Even voor mijn beeldvorming:
Ben je nu bang dat Politieke Partijen ineens hun mening wijzigen en dat daardoor de CDDP snel met deze ontwikkelingen mee stemt, OF ben je bang dat de leden van de CDDP in geval van belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen hun voorkeursstem gaan wijzigen?

Qua betrokkenheid sluit ik me overigens aan bij Rob. Het is zo dat je wel betalend lid bent, dus je hebt er als het goed is overnagedacht waarom je de CDDP steunt. Wij zullen er zorg voor dragen dat jouw mening wordt vertegenwoordigd in de 2de kamer.
Hey, is het dus zo dat als je wel stemt op de CDDP, maar niet lid wordt, je ook niet de emails ontvangt, en stemmen kan geven?
Wij kunnen niet controleren wie op ons stemt.

Wij willen voorkomen dat mensen met 100 hotmail accounts de stemming gaan beinvloeden. Lid worden is een drempel die we bewust hebben ingebouwd.
Dus naast op jullie stemmen moet ik ook nog betalen om de site te gebruiken...

Een betaalde democratie, geld betalen om te kunnen stemmen...

Ik wil eigenlijk wel op jullie stemmen, maar ik ga geen geld betalen als jullie nog niet in de politiek zitten. Maar als ik geen geld betaal heeft het geen zin om op jullie te stemmen, omdat ik dan niet mag stemmen op jullie website.

Dit is een probleem(voor mij dan). Of zie ik dit verkeerd?
Het gebruik van de site is volledig gratis, ook het stemmen.
NA de verkiezingen wordt het stemgedrag van de Tweede Kamerleden van de CDDP alleen bepaald door de CDDP leden.

Door nu lid te worden steun je de verkiezingsactiviteiten van de CDDP. Van je lidmaatschapgeld worden ondermeer posters en flyers gedrukt. Daardoor heeft de CDDP meer kans om een zetel te veroveren.
Daarnaast kunnen we ook je tijd goed gebruiken voor bijvoorbeeld het uitdelen van folders op straat.

Een politieke partij is een vereniging met leden, en die leden proberen gezamenlijk die kamerzetels te veroveren. Lid zijn van de CDDP kost slechts 12 euro per jaar, dus dat hoeft geen barrière te zijn.
Om het stemgedrag te beinvloeden moet je betalen, je betaalt dus voor invloed in de tweede kamer.

Ik zie het dus zo:
Voor 12 euro per jaar kan je op elk onderwerp invloed uitoefenen in de politiek i.p.v. dat je één partij kiest.

Dat is in het kort waar het op neerkomt toch?

Het doen jullie met de stemmen op de site, die van niet-leden komen?
Pagina's: 1 2
Koppelingen